poniedziałek, 4 sierpnia 2014

Wycieczkowo 18 - Trzebnica

Siemanko!
Dzisiaj tematem notki będzie fotorelacja z wycieczki. W lipcu udałam się z moją kumpelą Kasią do pobliskiej Trzebnicy. Malownicza miejscowość skradła nasze serca, byłyśmy zachwycone pięknym i zadbanym miasteczkiem.

O 8 rano wsiadłyśmy z Katarzyną do szynobusa we Wrocławiu i za niecałą godzinę maszerowałyśmy już ulicami Trzebnicy, trzymając w rękach przewodniki turystyczne zdobyte na Międzynarodowych Targach Turystycznych w lutym. Dzięki nim dowiedzieliśmy się o miasteczku wielu ciekawostek, m.in. że zdobyło ono prawa miejskie w XIII w.


Naszą wycieczkę rozpoczęłyśmy od rynku. Najpierw podziwiałyśmy ratusz pochodzący z 1886 r., pod którym usytuowano herb miasta.



Przy wschodniej stronie ratusza znajduje się replika pręgierza. Stał on na rynku trzebnickim aż do XVIII. Pod nim karano przestępców. Do pręgierza przywiązywano skazanego i wymierzano mu np. karę chłosty bądź publicznie ośmieszano. Obok pomnika można wypatrzeć fontannę z napisem ,,Czas ucieka, wieczność czeka", a tuż za nią na ścianie widnieje hasło burmistrza gminy: ,,Ratusz to serce miasta, niech to serce odtąd bije bardzo mocno". 



Symbolem miejscowości są mruczące zwierzątka ze względu na bliskość Gór Trzebnickich - nazywanych potocznie Kocimi Górami. 


Nam udało się znaleźć Kociogórka i Lubuszkę...


oraz Aquariusa.


Kolejny ciekawy pomnik poświęcony został Żołnierzom II Armii Wojska Polskiego. 


Patronką miasta jest św. Jadwiga Śl., która żyła bardzo pobożnie. Żona księcia Henryka Brodatego znana jest ze swojej odwagi. Aby upodobnić się do ludu, księżna chodziła boso. W Trzebnicy na każdym kroku widać nawiązania do opiekunki miasteczka. Najważniejszym miejscem jest Bazylika św. Jadwigi Śl. i św. Bartłomieja, uznana przez prezydenta za Pomnik Historii.


Międzynarodowe Sanktuarium Św. Jadwigi Śląskiej jest powodem wielu pielgrzymek do Trzebnicy. Księżna poprosiła męża o datki na wybudowanie opactwa. Tuż po wejściu do świątyni, turyści otrzymują zestaw słuchawkowy. Chętni poznają historię zabytku  - przyznaję bardzo interesującą, bowiem dowiedziałam się wielu ciekawostek z życia świętej. 


Patronka miasta - u jej stóp siedzi żebrak, którego Jadwiga karmi chlebem.


Niestety, duża część kościoła była w remoncie. Najbardziej spodobała mi się jednak kaplica św. Jadwigi Śl. - pierwsza budowla stworzona w Polsce w stylu gotyckim!


Najważniejszym miejscem w sanktuarium jest grobowiec księżnej Jadwigi.


Po opuszczeniu świątyni, udałyśmy się z Kasią na Małą Ścieżkę Św. Jadwigi Śląskiej.




Kolejnym celem naszej wycieczki było zdobycie Winnej Góry (Kociej Góry) - 219 m.n.p.m., która prezentowała się następująco: 


Dotarłyśmy na szczyt bardzo szybko :) 


Podziwiałyśmy ze zbocza piękne widoki ^^




Tuż po zejściu z małej góry, skierowałyśmy się do Lasu Bukowego. Po drodze minęłyśmy Rotundę Pięciu Stawów - budowlę pochodzącą z XVIII w. To tutaj prowadziła swoją działalność charytatywną księżna, następnie zabytek traktowany był jako miejsce odosobnienia w czasie wojny 30 - letniej. 



Szybkim marszem doszłyśmy z Kasią do pięknego Lasu Bukowego przez który prowadzi niestety rozsypująca się ze starości Droga Krzyżowa.





W lesie ukryty został także kościół pw. Czternastu Świętych Wspomożycieli. 



Ogromne wrażenie zrobiła na mnie Grota Matki Bożej z Lourdes z 1927 r.


Jestem pozytywnie zaskoczona Stawami Trzebnickimi i ścieżkami znajdującymi się nieopodal nich.





I pamiętaj czytelniku.. Jesteś boski! :)

33 komentarze:

  1. Bardzo ładne miasto. Nigdy tam nie byłam, ale może kiedyś się wybiorę.

    OdpowiedzUsuń
  2. Uwielbiam Twoje wycieczkowe posty :) Pięknie tam jest :D

    OdpowiedzUsuń
  3. Piękne miasto i dużo ciekawych miejsc do zwiedzania

    OdpowiedzUsuń
  4. Piękna okolica, nigdy nie byłam w tym mieście :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Piękna okolica i piękne zdjęcia:)

    OdpowiedzUsuń
  6. Nigdy tam nie byłam mimo , iż przejeżdżałam obok będąc w trasie. Widzę, że jest co zwiedzać :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Ale piękne miejsce, aż chciałoby się tam od zaraz pojechać.

    OdpowiedzUsuń
  8. Tyle mamy w Polsce pięknych miast i nawet o tym nie wiemy ;) Aż chce się zwiedzać ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Jak ja lubię Twoje posty o wyjazdach:)

    OdpowiedzUsuń
  10. Piękny post, cudowne miejsce no i ten grobowiec-intrygujący :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Pięknie tam :) Nigdy nie byłam w Trzebnicy, choć wcale nie mam nie wiadomo jak daleka, chyba będzie się trzeba kiedyś wybrać :) Bardzo lubię te Twoje relacje wycieczkowe :)
    Buziaki Kochana :-*

    OdpowiedzUsuń
  12. Piękne fotki i świetna relacja. Chyba nigdy wcześniej nawet nie słyszałam o tym miasteczku, a wiedzę, że warto się tam wybrać.

    OdpowiedzUsuń
  13. Nigdy tam nie byłam. Urocze miasteczko :) Udało Ci się uchwycić klimat. Ten Kościółek malutki bardzo mi się spodobał, własnie w takim chciałabym kiedyś wziąć ślub :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Jeszcze nie byłam w Trzebnicy, a mam tak blisko ;)

    OdpowiedzUsuń
  15. Ale ładne miasteczko :) Piękne zdjęcia!

    OdpowiedzUsuń
  16. Jakie piękne widoki. Szczególnie te koty ;) I wnętrza sanktuarium oraz kościoła. Świetne zdjęcia! ;)

    OdpowiedzUsuń
  17. Ojej jak ja Ci dziękuję za tego posta. Dwa lata temu byłam w Trzebnicy na ślubie brata i zakochałam się w tym mieście. Piękne, klimatyczne, pełne urokliwych miejsc. Zazdroszczę, że masz tak blisko :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Nawet na Rotundzie byłaś, więc koło nas przechodziłaś, a na kawę nie wpadłaś! no to się wycieczka nie liczy ;)

    OdpowiedzUsuń
  19. Bardzo urokliwe miasteczko. I z ciekawą historią.

    OdpowiedzUsuń
  20. Ale ładne miasteczko i piękne widoczki :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Mieszkam we Wrocławiu od roku, a nie byłam jeszcze nigdy w Trzebnicy :) Może kiedyś się wybiorę z ukochanym :)

    OdpowiedzUsuń
  22. O trzeba w końcu ruszyć tyłek z domu i pozwiedzać :-)

    OdpowiedzUsuń
  23. Też chyba muszę gdzieś wyjechać ;D Piękne zdjęcia ;)

    OdpowiedzUsuń
  24. Nie byłam, ale ładnie tam :) Bardzo ładne zdjęcia :)

    OdpowiedzUsuń
  25. Piękne widoki i jakie kicie :D

    OdpowiedzUsuń
  26. odwiedzasz bardzo ciekawe miejsca, fajne zdjęcia

    OdpowiedzUsuń
  27. Twoje zdjęcia pokazały to co w tym miejscu najpiękniejsze ! :) Tak trzymaj ;)

    Dodaje do obserwowanych !
    http://beauty-iseverywhere.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  28. Piękne są te zdjęcia. Zazdroszczę wycieczki.

    OdpowiedzUsuń
  29. Nie wiedziałam, że Trzebnica to takie piękne miasto. Muszę się kiedyś tam wybrać.

    OdpowiedzUsuń