czwartek, 18 września 2014

Otwórz oczy, zaraz świt (przedpremierowo)

Hej!
Dzisiaj nadszedł czas na recenzję książki, którą dostałam od autora z autografem. Egzemplarze z dedykacjami zawsze mają dla mnie szczególne znaczenie, więc ,,Otwórz oczy, zaraz świt" za chwilę powędruje na specjalną półkę w mojej biblioteczce :) 



   Tytuł: ,,Otwórz oczy, zaraz świt"
   Autor: Mateusz Czarnecki
   Okładka: miękka
   Ilość stron: 214
   Rok wydania: 2014












Fabuła:
     Teodor wiedzie monotonne życie w Warszawie. Ma własną firmę, samochód, mieszkanie i dużo pieniędzy. Wśród swoich znajomych - Teo traktowany jest jako człowiek sukcesu, wspinający się na coraz wyższe szczeble kariery. Pewnego dnia, mężczyzna postanawia trochę zwolnić, zauważa bowiem, że jego codzienność oscyluje wyłącznie wokół pracy. Bohater spostrzega, że pomimo zbliżających się 30 urodzin, nie jest szczęśliwym człowiekiem, nie ma dla siebie czasu wolnego, a dziewczyny Aleksandry (z którą tworzy otwarty związek tzw. ,,friends with benefits") - nigdy nie kochał. Teodor decyduje się na chwilę odpoczynku i spontanicznie (po audycji radiowej Beaty Pawlikowskiej) kupuje bilet do Bombaju. Początkowo, Teo nie potrafi przyzwyczaić się do nowego środowiska, Indie przytłaczają hałasem, atmosferą. Niespodziewanie, mężczyzna poznaje śliczną muzułmankę: Amirę. Bohater jest zaskoczony naturalnością dziewczyny, imponuje mu - jej optymizm, szczerość, radość ducha. Teodor poznaje smak szczęścia, uzmysławia sobie, że żyjąc w Polsce szaleńczym tempem, nie miał nigdy czasu docenić najpiękniejszych chwil, zgubił gdzieś cenne lata swojej młodości. 
      Teo ma pieniądze i ustabilizowany cykl dnia, ale nie ma żadnych wspomnień! Mężczyzna chce odnaleźć swoje prawdziwe ja, przypomnieć sobie o niezrealizowanych marzeniach z dzieciństwa. Czy związek z Amirą przetrwa wszystkie próby? Czy Teodorowi uda się poznać własne pragnienia? Polecam książkę ,,Otwórz oczy, zaraz świt"!

       Historia bohatera Teodora inspirowana jest życiem autora. Uwielbiam książki, gdzie pojawia się motyw podróżniczy, więc byłam bardzo ciekawa propozycji Mateusza Czarneckiego. Opis na obwolucie zachęcił mnie szczególnie, czułam, że ten egzemplarz musi mi się spodobać. Nie mniej jednak, kiedy zobaczyłam w ostatnich dwóch tygodniach wysyp recenzji na temat ,,Otwórz oczy, zaraz świt" z bardzo wysokimi notami, trochę obawiałam się przygody z książką. Sytuacja wydała mi się podejrzana, że autor może pochwalić się tak znakomitym debiutem. Zwlekałam zatem z lekturą kilkanaście dni, dzisiaj już wiem, że to był błąd :)
      Bohater książki ma wymarzone zdaniem wielu osób życie. Jego plan dnia nie zmienia się, a dzięki powiększającym się oszczędnościom, Teodora stać na wszystkie materialne zachcianki. Mężczyzna jednak ma dość markowego garnituru i ustabilizowanej egzystencji. Zdaje sobie sprawę, że tak naprawdę pieniądze szczęścia nie dają, nie można za nie kupić przyjaźni, miłości ani spokoju ducha. 
       Krótki urlop w Indiach całkowicie zmienia Teo. Ku zdziwieniu przyjaciół i rodziny, bohater postanawia zerwać z dotychczasowym wizerunkiem i przeprowadzić się do Bombaju. Decyzje przez niego podjęte początkowo są niespójne, bowiem w jednej chwili Teodor z cenionego biznesmena przeistacza się w zdegradowanego, cierpiącego człowieka - wędrownika. Kiedy Teo myśli, że więcej problemów nie może go już przytłoczyć, myli się. Mężczyzna ostatecznie decyduje się zwiedzić Indie, które pomogą mu odnaleźć właściwą ścieżkę życia. Spotkania z przypadkowymi ludźmi, medytacje, krajobrazy miejskie i górskie wywołują w Teodorze dziwną tęsknotę za utraconą młodością. Ostatecznie bohater odkrywa ponownie swoją dziecięcą pasję, dąży do jej realizacji. 
       Debiutem autora jestem szczerze zachwycona. Właśnie takie książki lubię najbardziej. Lektura Czarneckiego skłoniła mnie do wielu przemyśleń nad własną egzystencją. Wiem, że należy cieszyć się każdym dniem, drobnostką, ale często o tym zapominam i uciekam do krainy narzekań. Zgodnie z tytułem egzemplarza - otworzyłam oczy i zachwyciłam się rano kolejnym świtem, bowiem każdy dzień jest idealny, aby zrobić coś ciekawego. Nie warto przejmować się opiniami innych ludzi i iść za tłumem bez własnej osobowości. To właśnie oryginalność każdej jednostki wyróżnia nas z szarego społeczeństwa. Ważne jest, aby pamiętać o własnym ,,ja", bo kiedy już je zgubimy - ciężko je będzie ponownie odnaleźć.
          Książka zawiera wiele interesujących cytatów, oczywiście nie brakuje również wątku miłosnego. Główny bohater przypadł mi do gustu, zaimponował mi swoją odwagą przemiany. Z zachwytem czytałam o Indiach, gdyż zawsze chciałam zwiedzić to państwo. Pięknie opisane malownicze zakątki Dalekiego Wschodu zestawione z obskurnymi miejscami w Indiach oraz ciekawostkami historycznymi i geograficznymi bardzo mi się spodobały. Szczególnie doceniam motyw związku chrześcijanina z muzułmanką, bowiem zazwyczaj w literaturze można spotkać odwrotnie dobrane pary. Autorowi gratuluję świetnego debiutu, czekam na kolejne dzieło (z tego co wyczytałam nawiązujące tym razem do Ameryki Południowej). Moja ocena to: 9/10.
   
Premiera książki: 4.09.2014
Tymczasem polecam jeszcze krótką rozmowę z sympatycznym pisarzem w Dzień Dobry TVN -->   

Lektura bierze udział w wyzwaniu Polacy nie gęsi II

31 komentarzy:

  1. Się masz dobrze :). // Dobrze się ten debiut zapowiadał i widzę, że pierwsze recenzje też pełne zachwytów :). Kiedyś bym chętnie przeczytała :), bo uwielbiam ten typ książek :).

    OdpowiedzUsuń
  2. Też z chęcią poczytałabym o Indiach, będę miała tę książkę na liście tych do poszukania :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Nigdy nie czytałam książki tego typu. Zwykle stawiam na kryminały medyczne. Jestem ciekawa czy by mi się spodobała :).

    OdpowiedzUsuń
  4. zapowiada się ciekawie, lubię książki z motywem podróżniczym :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Skoro ty jesteś szczerze zachwycona powyższym debiutem autora, to dal mnie najlepsza rekomendacja. Zatem będę mieć na uwadze tę książkę, ale dopiero za jakiś czas, bo teraz mam inne priorytety czytelnicze.

    OdpowiedzUsuń
  6. Sama chętnie bym się wybrała w podróż do Indii, choćby tylko za pośrednictwem książki ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie wiem sama czy przeczytam, jakoś nie umiem się przekonać do takich książek, ale na pewno polecę mamie :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Także posiadam ten egzemplarz z autografem i także książka bardzo przypadła mi do gustu.

    OdpowiedzUsuń
  9. Gdybym miała wystarczającą ilość pieniędzy natychmiast wyjechałabym do Bombaju...

    OdpowiedzUsuń
  10. Brzmi kusząco,ja czytam głównie biografie i książki historyczne,ale ta jest interesująca :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Łohohohoh to coś dla mnie ;)! Skuszę się ;)!

    OdpowiedzUsuń
  12. Myślę, że warto ją przeczytać:) kusząco brzmi:)

    OdpowiedzUsuń
  13. Książka zapowiada się naprawdę ciekawie :) Bardzo chętnie ją przeczytam, bo także lubię książki z wątkami podróżniczymi. A poza tym zazdroszczę egzemplarza z autografem :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Też chcę być zachwycona, dopisuję do listy ;)

    OdpowiedzUsuń
  15. Indie od dawna mnie intrygują zwłaszcza ich kultura.

    OdpowiedzUsuń
  16. A ja o mały włos bym nie wyjechała do Indii.... :-) interesujące pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  17. O, Indie! Z chęcią, tak niewiele o nich czytam. Zachęca mnie też kreacja głównego bohatera i wątek miłosny. :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Już nie mogę się doczekać aż ją przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Mam zamiar ją przeczytać:)

    OdpowiedzUsuń
  20. Też książki z autografem mają dla mnie wielkie znaczenie.
    Czytałam już o tej książce, chętnie bym się zapoznała z jej treścią :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Ja przez Ciebie, stanę się molem ks:)

    OdpowiedzUsuń
  22. uwielbiam ksiązki z autografami! aż chce się do nich wracać

    OdpowiedzUsuń
  23. Brzmi ciekawie! Już chcę przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
  24. Cenię sobie takie udane debiuty, zaraz zapiszę sobie tytuł.
    Ps. też zaczynam się zastanawiać nad specjalną półką na książki z autografami ;-)

    OdpowiedzUsuń
  25. Zaciekawiła mnie ta książka ;)

    OdpowiedzUsuń
  26. Zapowiada się ciekawie, chętnie kiedyś przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  27. ooo pomysł genialny, chetnie bym przeczytała :)

    OdpowiedzUsuń
  28. Ale mnie przekonałaś:)) Podoba mi się przesłanie, jakie niesie z sobą książka, ta piękna afirmacja życia. Podoba mi się motyw Indii. Podoba mi się wszystko:)

    OdpowiedzUsuń
  29. Już wcześniej zwróciłam uwagę na ten debiut. Zazdroszczę autografu :)

    OdpowiedzUsuń