piątek, 9 maja 2014

Wycieczkowo 12 - Karlskrona

Witajcie!
Zapraszam na kolejną część relacji mojej ostatniej podróży :)

29 marca o godzinie 19.00 znalazłyśmy się z Eweliną na terminalu portowym w Gdyni. Tam bezproblemowo otrzymałyśmy nasze karty pokładowe i z niecierpliwością czekałyśmy na odprawę, która rozpoczęła się o godzinie 20.15. Przeżyłyśmy chwilę strachu, ponieważ po prześwietleniu walizki mojej przyjaciółki - pan zwrócił jej uwagę na przewożenie w bagażu noża do smarowania chleba. Na szczęście udało nam się bezpiecznie dotrzeć na pokład nr 7. Po obejrzeniu wypasionej kajuty, postanowiłyśmy pozwiedzać prom. Miałyśmy mały kłopot z otworzeniem drzwi do naszego pokoju, ale po kilku minutach prób, karta pokładowa uaktywniła się, a dźwięk zasugerował nam, że możemy już wejść do przytulnego lokum.

Z wielką przyjemnością podziwiałyśmy oddalającą się pięknie oświetloną Gdynię.

Po wzięciu szybkiego prysznica, zasnęłyśmy w mgnieniu oka w rytmie chlupoczących fal. O 6.00 rano obudził nas głos kapitana - mówiącego przez głośnik o zbliżaniu się do celu. Wszyscy turyści musieli opuścić kabiny, aby obsługa na statku mogła spokojnie posprzątać. Z podekscytowaniem udałyśmy się z Eweliną na wyznaczony pokład oczekiwania na dopłynięcie. Niestety okazało się, że pojawiły się problemy z doczepieniem rękawa do lądu. Podróżnicy ze strachem przysłuchiwali się zapewnieniom kapitana, że nie ma powodów do zmartwień. Dostaliśmy darmową kawę i puszczono nam na wielkim ekranie filmy z Jasiem Fasolą.
      Po półtora godzinnym opóźnieniu mogłyśmy opuścić prom. Z zadowoleniem odkryłyśmy na terminalu skrytki bagażowe, więc po zostawieniu w nich toreb - ruszyłyśmy podbijać miasto. Wsiadłyśmy do miejskiego autobusu i po 30 minutach byłyśmy już w centrum miasteczka.

Nasza komunikacja wodna - Stena Line :)

Karlskrona (Korona Karola) znajduje się na południu Szwecji. Miasto położone jest na 33 wyspach, które samotnie pływają na morzu bądź połączone są ze sobą mostkami i kładkami. Miejscowość ma również wiele pięknych parków ze starannie przystrzyżonymi trawnikami i ślicznymi kwiatuszkami.

Symbolem Karlskrony są brzozy. Ale nie tylko drzewka są tutaj atrakcją turystyczną.

Głównym celem wielu turystów jest dzielnica kolorowych domów z XVIII i XIX w. Brzozowe Wzgórze (Björkholmen) było kiedyś osiedlem zamieszkałym przez biednych marynarzy i stoczniowców. Domków nie zmodernizowano, więc chętnie przyjrzałam się tradycyjnym szwedzkim mieszkaniom. Ciekawostką jest to, że niezmiennie od klików stuleci do wielu domów przyczepione są lusterka. Miały być one ułatwieniem dla żon marynarzy, które z wyprzedzeniem musiały wiedzieć o powrocie męża do rodzinnego azylu.

Centrum miasteczka położone jest na wyspie Trossö. Najważniejszym pomnikiem miasta jest figura króla Karola XI - założyciela Karlskrony.

W nadmorskiej miejscowości znalazłam również wiele innych monumentów, m.in. Hansa Wachteistera czy rybaczki stojącej na Targu Rybnym.

Kolejnym punktem naszej wycieczki była bezludna wyspa Stakholmen.

Moja mapa zaprowadziła nas również na nadmorskie wybrzeże, z którego podziwiałyśmy piękne widoki.

Następnie przeszłyśmy mostkiem na wyspę Stumholmen. Usytuowana jest na niej baza szwedzkiej marynarki wojennej - znajdującej się pod patronatem Unesco.

Najbardziej wyczekiwaną przez nas atrakcją była jednak lodziarnia Glassiären. W przewodnikach wyczytałam, że kolejki do tego miejsca są często kilometrowe. Początkowo nie wierzyłyśmy, że lodziarnia może być aż tak kultowym punktem w miasteczku, ale ze zdumieniem zauważyłyśmy, że po południu ludzie ustawiali się w zakręconym ogonku daleko za drzwiami, aby tylko otrzymać wymarzonego loda. W Glassiären smaczne wafelki wyrabiane są na miejscu - tuż przy klientach. Sprzedawcy nie podają gałek, trzeba kupić określone smaki. Wybór był bardzo ciężki - lody miały smaki m.in. cynamonowych bułeczek, fiołków, lukrecji... Ostatecznie zdecydowałam się na: Polkę i Tropical. Ewelina oznajmiła kasjerce, że prosi o three smaker: Lion, Chocolate - Kokolad i Kaffe Latte. Z przerażeniem ujrzałyśmy, że 1 smak = 6 gałek. Tak więc ja otrzymałam 12 gałek lodów, a moja przyjaciółka 18. Przysmaki były wspaniałe, jednakże szczerze przyznaję, że na kolejny zakup lodów zdecyduję się już nieprędko :D

Po wyczerpującym zwiedzaniu malowniczego miasteczka, odnalazłyśmy przystanek autobusowy i wybrałyśmy kierunek na terminal portowy. Na miejscu otrzymałyśmy nowe karty pokładowe. Niestety nasz prom był opóźniony, więc czekałyśmy kilka godzin na wejście na pokład. Okazało się, że miałyśmy zepsute drzwi do kajuty i w nocy spotkała nas nieprzyjemna niespodzianka - nieznajomy wszedł nam do pokoju. Na szczęście dzięki trzeźwości umysłu nic się nam nie stało i szczęśliwie dopłynęłyśmy do Polski. Zdecydowałyśmy się również odwiedzić Gdańsk, o czym wspomnę w następnej notce :)