czwartek, 22 stycznia 2015

Fala

Siemanko!
Zapraszam na notkę filmową.





      Tytuł: ,,Fala"
      Reżyseria: Dennis Gansel
      Czas trwania: 1.47 h
      Gatunek: dramat
      Rok produkcji: 2008








Fabuła:
        Niemieccy uczniowie klasy maturalnej wybierają interesujące ich fakultety. Profesor Reiner ze zdumieniem odkrywa, że zamiast upragnionych zajęć z anarchii, dostaje nakaz prowadzenia lekcji o autokracji. Aby zachęcić młodzież do zaangażowania się na jego wykładach, postanawia przeprowadzić eksperyment - przekazujący uczniom zagrożenia wynikające z dyktatury. Początkowo młodzi ludzie nie wierzą w możliwość odrodzenia się nazizmu, jednak nieświadomi niebezpieczeństwa, nie zauważają, że ich niewinna zabawa staje się zbiorem poważnych komplikacji. W jaki sposób fakultety z autokracji zmienią losy uczniów? Czy nauczyciel zdąży zakończyć doświadczenie zanim wydarzy się coś złego?

       ,,Fala" to jeden z moich ulubionych filmów niemieckich. Produkcja powstała na podstawie prawdziwych wydarzeń mających miejsce w amerykańskiej szkole w 1967 r. Dramat przypomina widzom o drzemiących w sercach ludzi skłonnościach do identyfikowania się z określonymi ideologiami. 
      Niesprawiedliwość, bezrobocie, nierówności społeczne, korupcja i inne wady państwa powodują, że społeczeństwo zaczyna szukać rozwiązań, które zapewnią wszystkim lepszą przyszłość. Charyzmatyczny wódz o skłonnościach demagogicznych scala ludzi z różnych środowisk szukających akceptacji. Z garstki mieszkańców udzielających się w określonym nurcie rozrasta się tłum - stale się powiększający. Proces osób aktywnie dążących do zmian trudno zatrzymać, najczęściej obywatele stają się agresywni i nie chcą pokojowego porozumienia z opozycją. 
        W filmie Gansela można przyjrzeć się narodzinom zła. Uczniowie po założeniu grupy ,,Fala", angażują się w realizację projektu - zapominając, że jest to tylko zabawa. Ludzi nie chcących należeć do zespołu - bojkotują i wykluczają ze swojego środowiska. Do ugrupowania przystępują najchętniej samotni studenci, którzy zyskują wówczas upragnione poważanie otoczenia i przyjaciół. Dramat przedstawia przerażające skutki praktykowania ideologii. Spokojna młodzież w ciągu tygodnia drastycznie zmienia swoje zachowanie. Członkowie ,,Fali" utożsamiają się ze swoimi nowymi rolami, zapominając szybko o wyznawanych do tej pory wartościach. Dla uczniów najważniejsze jest zdanie przywódcy, któremu bezwzględnie ufają.

        Film trzymał mnie w napięciu aż do finału, a jego punkt kulminacyjny był dla mnie zaskoczeniem. Pozytywnie oceniam przede wszystkim dobór obsady. Jürgen Vogel jako Reiner Wenger perfekcyjnie wcielił się w nauczyciela historii. Rewelacyjnie odzwierciedlił proces powstawania nazizmu pod swoim przywództwem. Uczniowie lubili go i wierzyli mu bezgranicznie, był dla nich autorytetem. Frederick Lau zagrał genialnie Tima - chłopca najbardziej zaangażowanego w członkostwo szkolnego nurtu, jego złożona postać po zakończeniu seansu skłaniała do wielu przemyśleń. Max Riemelt w roli Marco skradł moje serce. Przystojny, wrażliwy mężczyzna - niespodziewanie pod wpływem ideologii stał się agresywnym uczniem, który nie zawahał się nawet uderzyć swojej dziewczyny. Jennifer Ulrich jako Karo idealnie zaprezentowała wykluczoną z ugrupowania kobietę (nie zgadzającą się z wyznaczonym regulaminem). Uczennica została przykładem aktywnej opozycjonistki walczącej o prawa człowieka.
        Brawa dla Niemców za doskonałe zobrazowanie trudnego tematu nazizmu - będącego fundamentem istnienia III Rzeszy. Uświadomili oni odbiorcom z różnych krańców świata, że ideologie są ukryte w każdym z nas. Drzemiące chęci do działania w obronie wspólnoty pod dyktandem dyktatora - mogą w każdej chwili obudzić się, aby zaatakować (między)narodową niesprawiedliwość.
         Niewykluczone, że młodzież pragnąca zmian oraz rządna nowych wrażeń przyczyni się do realizacji powtórki z przeszłości. Historia lubi się powtarzać, zatem należy naprawdę uważać, bo dyktatura czyha w pobliżu... chętna do odrodzenia się. Moja ocena 9/10.

24 komentarze:

  1. Uwielbiam filmy z tematyki II Wojny Światowej, dlatego fabuła tego filmu zaintrygowała mnie pomimo, że jest przeniesiona do zupełnie innych czasów :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie słyszałam wcześniej o tym filmie, ale postaram się go w miarę szybko obejrzeć.

    OdpowiedzUsuń
  3. Zaskoczona jestem, bo nie słyszałam o tym filmie, a wydaje się bardzo intrygujący.

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie słyszałam, ale na pewno nadrobię :)
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Poszukam go dzisiaj na sen, lubię taką tematykę.

    OdpowiedzUsuń
  6. Kolejny film, który mi umknął. Nie pozostaje nic jak tylko nadrobić zaległości :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Oglądałam na zajęcia na studiach. Mocny, wstrząsający film...

    OdpowiedzUsuń
  8. Oglądałam ten film kilka lat temu i muszę przyznać, że jest bardzo dobry :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Ostatnio żaden film nie może mnie zainteresować... Może ten to zrobi ;)

    OdpowiedzUsuń
  10. Nie słyszałam o tym filmie, chętnie obejrzę :)

    OdpowiedzUsuń
  11. ja też nie słyszałam, ale koniecznie muszę obejrzeć

    OdpowiedzUsuń
  12. Nie słyszałam o tym filmie, ale na pewno go obejrzę :)

    OdpowiedzUsuń
  13. zaciekawiłaś mnie ogromnie, choć przyznam że fabuła mocno niepokoi...

    OdpowiedzUsuń
  14. To zdecydowanie nie moja tematyka, nazizm to coś, o czym wolę nie wiedzieć więcej niż muszę.

    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  15. Nie moja tematyka, niestety...

    OdpowiedzUsuń
  16. Lubię tematykę wojny. Skoro film jest taki dobry to z chęcią go obejrzę. Przy okazji zdobędę jakąś wiedzę na historię i wos :)

    OdpowiedzUsuń
  17. A mnie jakoś fabuła filmu nie do końca przypadła do gustu. Zresztą jakoś w ogóle nie potrafię się przekonać do niemieckich produkcji.

    OdpowiedzUsuń
  18. Nie słyszałam o tym filmie, ale Twoja wysoka ocena i dobra opinie zachęcają do obejrzenia. Muszę się za nim rozejrzeć.

    OdpowiedzUsuń
  19. Twój ulubiony, a ja o nim pierwszy raz słyszę. O_o

    OdpowiedzUsuń
  20. Bardzo mnie zainteresowałaś tym filmem :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Nie oglądałam, musze nadrobić :)

    OdpowiedzUsuń
  22. To i owo obiło mi się o uszy, ale przyznam, że z góry założyłam, że film jest porażką. Muszę chyba nadrobić seans i sama się przekonać ;)

    OdpowiedzUsuń
  23. Unikam niemieckich filmów, bo nie lubię brzmienia tego języka, ale muszę przyznać, że fabuła tego jest bardzo interesująca.

    OdpowiedzUsuń
  24. myślę, że każdy film/książka o tej tematyce jest godny polecenia....ludzie mają strasznie krótką pamięć

    OdpowiedzUsuń