niedziela, 29 grudnia 2013

Szósty zmysł

Witajcie!
Dzisiaj recenzja filmu ostatnio przeze mnie obejrzanego. Sporządziłam sobie coroczną listę, z której wynika, że w tym roku widziałam 10 polskich i 20 zagranicznych produkcji. 3 razy byłam w kinie. Moje podsumowanie nie jest imponujące w porównaniu do lat poprzednich:

Rok     Ilość filmów
2013         33
2012         66
2011         73
2010        122
2009        111

Ciekawa jestem jak sytuacja wygląda u Was? Nie ma jednak tego złego, co by na dobre nie wyszło, ponieważ rok 2013 zdecydowanie poświęciłam książkom. Kiedy byłam młodsza czytałam nieskończoną ilość lektur, podkradałam je mamie - bibliotekarce. Niestety poszłam na studia i wszystkie książki mi zbrzydły, nie mogłam na nie patrzeć, bo prześladowały mnie ogromne objętościowo periodyki, w których nie było nic interesującego. Dlatego też cieszę się bardzo, że mój apetyt na lektury wrócił - w następnym poście zrobię ich tegoroczne podsumowanie. 

Tymczasem recenzja filmu:

                   



                   Tytuł: ,,Szósty zmysł"
                   Reżyseria: M. Night Shyamalan
                   Rok produkcji: 1999
                   Gatunek: Thriller, horror, dramat psychologiczny
                   Czas trwania: 1.47 h








Fabuła: 
        Malcolm Crowe (Bruce Willis) jest psychologiem dziecięcym. Jego praca, która polega na pomaganiu dzieciom zmagającym się z różnymi problemami, bardzo go pasjonuje. Niespodziewanie odnajduje go dorosły już chłopak. Ma żal do lekarza, że nie był w stanie go uratować. Po dłuższym czasie nękany wyrzutami sumienia Malcolm - ma nowego pacjenta Cole Sear'a (Haley Joel Osment). Zdaje sobie sprawę, że jeśli zdoła pomóc wybranemu dziecku, zagłuszy niepokój towarzyszący mu od spotkania z oskarżającym go dawnym podopiecznym. Cole ma tajemnicę - widzi zmarłych, którzy często go dręczą. Czy psycholog uwierzy chłopcu prześladowanemu przez swoją inność w szkole? Czy zdoła go uratować i jaką tajemnicę skrywa sam psycholog? Polecam obejrzenie filmu :)

Obsada:
Harley Joel Osment jako Cole Sear. Swoją rolą nastolatek przyćmił samego Willisa. Chłopiec zagrał znakomicie. Emocje jakie można było odczytać z jego twarzy były prawdziwe, przerażające. Wspaniała zapowiadała się kariera młodego artysty, niestety nic z niej nie wyszło, a szkoda bo potencjał Osment miał ogromny.
Bruce Willis jako Malcolm Crowe. Bardzo cenię talent tego fantastycznego aktora. Uważam, że ,,Szósty zmysł" to jeden z najlepszych filmów w dorobku Bruce'a. Willis wykreował rewelacyjną postać tajemniczego psychologa. 
Toni Collette jako matka Cole'a. Moim zdaniem kobieta poradziła sobie ze swoją rolą doskonale. Można było zaobserwować jej stany niepokoju, strachu, wściekłości, bezradności w stosunku do swojego syna, którego z drugiej strony bezgranicznie kochała. Brawa dla artystki.
Mischa Barton jako Kyra Collins. W mojej opinii była to najstraszniejsza, a zarazem najsmutniejsza postać zmarłej w całym filmie. Aktorka genialnie wcieliła się w nieszczęśliwe dziecko, które potrzebowało pomocy Cole'a. Kreacja martwej dziewczynki naprawdę przerażała.
Ciekawostka:
Reżyser M. Night Shyamalan zagrał doktora. Była to niewielka, kilkuminutowa rola.

        Film nie obfitował w wiele odrażających scen, było ich kilka. Natomiast przez cały czas trwania horroru, wyczułam przyśpieszone bicie serca spowodowane istniejącym w produkcji wzrastającym napięciem. Ciekawa była fabuła - trochę zbliżona do ,,Innych", a może to historia ,,Innych" przypomina opowieść z ,,Szóstego zmysłu", bo została nakręcona 2 lata później...
       Zdecydowanie do sukcesu thrillera przyczynił się Harley Joel Osment, który stworzył niezapomnianą postać kina. Na pochwały zasługują również osoby odpowiedzialne za dźwięk, ponieważ został on perfekcyjnie dopracowany, np. klimat towarzyszący otwieraniu szeleszczącej książki - powodował dreszcze na ciele. 
      Plusem filmu było na pewno również zakończenie, które nawet wielu uważnych obserwatorów mogło zaskoczyć. Spodobało mi się również drugie dno dramatu. Zmarli, którzy ,,widzą tylko to, co chcą widzieć", często nie dopuszczający do siebie myśli, że już dawno odeszli ze świata na ziemi, to tylko metafora. To my - ludzie z krwi i kości, jesteśmy tymi nieszczęśnikami, którzy błąkają się jeszcze wśród realności, nie chcąc zauważyć zmiany jaka ich spotkała. Cechuje nas uśpienie, mamy dobry wzrok, ale nasza obserwacja świata polega na tym, że widzimy tylko, co nas interesuje, na resztę spraw przymykamy oczy, udajemy, że one nas nie dotyczą, jesteśmy zobojętnieni na to, co jest tak naprawdę ważne. ,,Szósty zmysł" zasługuje na wysoką ocenę, przyznaję mu 9/10. Widzieliście ten thriller? Jakie są Wasze opinie o nim? :)

P.S. Dostałam kilka krówek z Częstochowy.. Na wewnętrznej stronie papierka znajdują się wspaniałe cytaty, które mam Wam ochotę pokazać :) Tak na dobry dzień kilka mądrości:


Miłej niedzieli wszystkim życzę !:)

41 komentarzy:

  1. Bardzo dobry film, widziałam już kilka razy jednak oglądanie go za pierwszym razem to jest coś, ze względu na świetne zakończenie ;) Z Osment'em uwielbiam film A.I. sztuczna inteligencja :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie wiem czy oglądałam... Jakoś nie pamiętam, ale chętnie odświeżę sobie pamięć :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Oglądałam kilka razy ten film i polecam. Chyba go sobie odświeżę dzięki Twojej recenzji.

    OdpowiedzUsuń
  4. ja chyba w roku 2013 obejrzałam tyle filmów co nigdy :D głównie horrory :)
    ,,Szósty zmysł" jest świetny - trzyma w napięciu :)

    OdpowiedzUsuń
  5. nigdy nie widziałam tego filmu w całości...

    OdpowiedzUsuń
  6. Lubię takie mroczne filmy, więc chętnie go obejrzę, bo od dawna mam ochotę na jakąś produkcje w której będzie grał Bruce Willis.

    OdpowiedzUsuń
  7. Nigdy nie widziałam tego thrillera ;p

    OdpowiedzUsuń
  8. Uwielbiam krówki, a cytaty umilają ich żucie! :) Co do filmu, nie mogę się wyrazić, gdyż nigdy o nim nawet nie słyszałam.

    http://shelf-of-books.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  9. jeszcze tego filmu nie oglądałam ;>

    OdpowiedzUsuń
  10. "I see dead people.." Świetny film. Klasyka.

    OdpowiedzUsuń
  11. Ja również rok 2013 poświęciłam zdecydowanie książkom choć kilka dobrych filmów też obejrzałam. A Szósty Zmysł mi bardzo się podobał, ale oglądałam go bardzo dawno, może odświeżę pamięć i kolejny raz go obejrzę :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Oglądałam... na poczatku strasznie się bałam, ale koniec był bardzo zaskakujący...

    OdpowiedzUsuń
  13. ja na palcach jednej ręki mogę policzyć ile razy byłam w kinie w tym roku, niestety. znam ten film, lubię i oglądałam wielokrotnie

    OdpowiedzUsuń
  14. Fajnego bloga prowadzisz:)
    Obserwujemy ?
    Napisz odp. na moim blogu : http://justaa-blog.blogspot.com/ - ZAPRASZAM!

    OdpowiedzUsuń
  15. Uwielbiam uwielbiam uwielbiam!
    Oglądam go na okrągło,świetna gra aktorska i ten przypał Bruce'a na końcu- bezcenny:-)

    OdpowiedzUsuń
  16. ja obejrzałam dużo wiecej filmów niz alta wcześniej ;)

    OdpowiedzUsuń
  17. Stare ale jare -tak określam ten film ;)

    OdpowiedzUsuń
  18. bardzo lubię ten film :) ogólnie lubię filmy w takim właśnie klimacie. ja oglądam mnóstwo filmów, jak wchodzę na swój filmweb to aż w szoku jestem ile produkcji widziałam :P

    OdpowiedzUsuń
  19. Widzę, że w 2010 zaszalałaś XD Ja dopiero od października tak naprawdę wzięłam się za filmy - jak jeżdżę do Łodzi (3,5h) to wtedy coś oglądam :) Dzięki temu nadrabiam zaległości, ale to ostatni rok T_T

    OdpowiedzUsuń
  20. nigdy nie słyszałam o nim - może sie skuszę?

    OdpowiedzUsuń
  21. Zapraszam do mojego wyzwania CZYTAM LITERATURĘ AMERYKAŃSKĄ.

    OdpowiedzUsuń
  22. powinna nadrobić zaległości w książkach i filmach bo ostatnio u mnie posucha w tym temacie;/ chyba się za mocno rozleniwiłam...

    OdpowiedzUsuń
  23. lubie ten film..ostatnio ogladałam Przesladowca i przesladowca 2 z Paulem Walkerem ten 1 ..rewelka polecam !

    OdpowiedzUsuń
  24. lubię wracać do tego filmu, widziałam go już chyba ze trzy razy ;)

    OdpowiedzUsuń
  25. oglądałam ten film :)
    kiedyś nie oglądała prawie w ogóle filmów, jakieś 3 lata temu postanowiłam to zmienić, bo ludzie ciągle się dziwili jak mogłam nie oglądać danego filmu :)

    OdpowiedzUsuń
  26. Widziałam, ale dawno i musiałabym jeszcze raz obejrzeć,żeby go określić.

    OdpowiedzUsuń
  27. Oglądałam ten film - jest na prawdę świetny :)

    OdpowiedzUsuń
  28. Póki co nie oglądałam tego filmu, jednak moj chłopak mi o nim wspominał :)

    OdpowiedzUsuń
  29. Wiele razy widziałam ten film i za każdym razem niezmiennie mnie zachwyca.

    OdpowiedzUsuń
  30. Film widziałam chyba 2-3 razy - świetny. A w kinie też byłam 3 razy w tym roku ;)
    pozdrowienia

    OdpowiedzUsuń
  31. Odpowiedzi
    1. Ja też nie oglądałam :D JESZCZE...

      Usuń
  32. Fantastyczny film ! Ostatnio oglądałam Cpt Phillips polecam :)

    OdpowiedzUsuń
  33. Ja częściej oglądam seriale, niż filmy :) "Szósty zmysł" oglądałam kiedyś, ale muszę sobie go przypomnieć :)

    OdpowiedzUsuń
  34. uwielbiam ten film :) oglądałam go już kilka razy i z pewnością do niego wrócę :)
    pozdrawiam, A

    OdpowiedzUsuń