środa, 24 lipca 2013

Skazany na bluesa

Czy są wśród Was fani Dżemu i Ryśka Riedla? Ja słucham ich muzyki od młodzieńczych lat. Jest to jeden z moich ulubionych zespołów. O wokaliście został nakręcony film. Nie jest to autobiografia, ale dobrze odzwierciedla życie muzyka. To obowiązkowa pozycja dla każdego fana.


Tytuł: ,Skazany na bluesa"
Reżyseria: Jan Kidawa - Błoński
Czas trwania: 1.37 h
Gatunek: dramat muzyczny
Rok produkcji: 2005

Fabuła:
O Ryśku Riedlu często mówi się jako o ostatnim hipisie. W wieku 17 lat zostaje przyjęty do kultowego zespołu ,,Dżem", który w ekspresowym tempie zdobywa sławę (dzięki wokalowi Riedla). Chłopak ma olbrzymi talent. Do tego cechuje go charakterystyczny wizerunek włóczykija. Poślubia swoją ukochaną Gosię. Ma z nią dwójkę dzieci - starszego chłopca Sebastiana, który jest bardzo związany z ojcem i dziewczynkę Karolinę. Piosenkarz popada w nałóg narkotykowy. Jest z nim coraz gorzej, nie może normalnie funkcjonować. Do końca czuwa przy nim jego żona. Troskliwie się nim opiekuje i nie zostawia w potrzebie...Film przestrzega przed chorobą - jaką jest narkomania.

Obsada:
Tomasz Kot - Ryszard Riedel. Aktor wywiązał się ze swojego zadania rewelacyjnie. Doskonale zagrany ból, niemoc, choroba - śmiem twierdzić, że to najlepsza rola Kota. Pokładałam w nim wielkie nadzieje, szkoda jednak, że tak kiepsko wybiera kolejne role, bo talentu mu odmówić nie można..
Jolanta Fraszyńska - Gola (Gosia Riedel). Wyśmienita kreacja, jestem pod ogromnym wrażeniem! Aktorka perfekcyjnie zagrała każdą scenę. Miłość tej dwójki była piękna. Szkoda, że trwała tak krótko. W pamięć  zapadła mi szczególnie scena, kiedy diler każde Ryśkowi uklęknąć w zamian za działkę. Gola z pięściami rzuca się na mężczyznę i każe mu natychmiast dać towar dla męża bez upodlania. Wielkie emocje, wściekłość, ból, poświęcenie - to wszystko można było odczytać na twarzy aktorki.
Maciej Balcar - Indianer. Postać będąca miksem wszystkich znajomych wokalisty. Jest on wyobrażeniem Riedla. Balcar, który jest obecnym wokalistą Dżemu podołał swojemu zadaniu. Jego rolę oceniam na plus.
Zespół Dżem - członkowie zespołu jako oni sami. Wywiązali się ze swoich ról dobrze. Przeszkadzały mi trochę sytuacje, kiedy Rysiek (Tomasz Kot) śpiewał. Poruszał ustami (w tle oczywiście leciał oryginał), często nie było to zgrane z podkładem. Koncerty brzmiały jednak fantastycznie i były świetnym dopełnieniem filmu. Miały ten klimat, którego w dzisiejszych czasach brakuje...

Świetnym podsumowaniem produkcji jest cytat filmowy, który pada z ust Riedla, w kierunku niewidzialnego kolegi ,,Wiesz Indianer... coś jest nie tak. Przestałem marzyć.. Jak człowiek nie marzy, umiera".
 
Rysiek zmarł w wieku niespełna 38 lat w 1994 r. Małgorzata Riedel nie wyszła ponownie za mąż. Odeszła w 2007 r. Sebastian ma swój własny zespół Cree. Zespół Dżem istnieje dalej z nowym wokalistą Maciejem Balcarem. Miałam okazję być na koncertach dwa lata temu. Balcar ma dobry głos, podobny do zmarłego Ryśka, ale nie posiada takiej charyzmy jak Riedel. Miło się go słuchało, ale szału jednak nie było. Dla mnie Ryszard jest niezastąpiony. Jego cudowne piosenki słucham z drżącym sercem i morzem łez. Teksty wstrząsają mną do głębi.

Stawiam mocne 8/10. Poniżej moje ulubione piosenki Dżemu. A jakie są Wasze? 



31 komentarzy:

  1. Masz racje - bez Ryśka to już nie to samo..
    Dodałabym jeszcze Lunatyków i Małą aleję róż :)

    OdpowiedzUsuń
  2. uwielbiam ten film, najbardziej poruszyła mnie scena gdy umierał w tym samym szpitalu w którym się urodził. ja też jestem ze Śląska i kocham piosenki Dżemu !

    OdpowiedzUsuń
  3. ech generalnie temat narkomanii mnie zawsze dogłębnie porusza;/ nie wiem czemu, lubię bardzo Dżem...

    OdpowiedzUsuń
  4. Dżem to mój ulubiony zespół. Od zawsze i na zawsze. Jednak do piosenek, które tu zamieściłaś dodałabym jeszcze ,,Małą aleję róż" oraz, już za kadencji Maćka ,,Do kołyski". Film oglądałam. Również jest świetny.

    OdpowiedzUsuń
  5. Oglądałam ten film w szkole ,świetny! Ale dokładnie bez Ryśka to już nie to co było.

    OdpowiedzUsuń
  6. Filmu nie oglądałam, ale zespół Dżem był jednym z moich ulubionych zespołów, w czasach, gdy uczęszczałam do liceum:)

    OdpowiedzUsuń
  7. Uwielbiam film i zespół. Szkoda, że Ryśka tyle lat nie ma już z nami.

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo lubię Dżem, jedne piosenki bardziej drugie mniej, ale często zdarza mi się słuchać "Do kołyski" i "Wehikuł czasu" ;)) Pierwszą z wymienionych piosenek po raz pierwszy usłyszałam, kiedy wysłał mi ją chłopak, kiedy się do mnie "podwalał" i wyszła z tego taka nasza piosenka ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Jak byłam w liceum to na namiętnie słuchałam Dżemu. Teraz ( aż wstyd się przyznać! ), ale rzadko kiedy słucham muzyki - nie licząc czasami w tej lecącej w radiu.
    Film również oglądałam, ale dawno temu...

    OdpowiedzUsuń
  10. To jest chyba jeden z lepszych polskich filmów ostatnich lat :)

    OdpowiedzUsuń
  11. oglądałam ten film ale dość dawno temu

    OdpowiedzUsuń
  12. Nie oglądałam, ale słyszałam same dobre opinie :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Oglądałam nie raz - serdecznie polecam :)

    OdpowiedzUsuń
  14. hej! dzięki za komentarz u mnie- nieświadomie zawarłaś w nim prawidłową odpowiedź w konkursie:) może chcesz wziąć w nim udział? link: http://arienailandia.blogspot.com/2013/07/mini-konkurs-do-wygrania-mini-produkty.html

    OdpowiedzUsuń
  15. uwielbiam niektore piosneki dżemu ;)) Ale filmu nie ogladalam..

    OdpowiedzUsuń
  16. nie oglądałam ale obowiązkowo muszę go zobaczyć ! :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Fanką Dżemu nie jestem, ani nigdy nie byłam, ale trochę znam życiorys Ryśka, dlatego tak dla przypomnienia z czystej ciekawości obejrzę ,Skazany na bluesa".

    OdpowiedzUsuń
  18. Nie jestem fanką, ale film oglądałam ;)

    OdpowiedzUsuń
  19. Podczas jednej z ostatnich lekcji zorganizowałam moim uczniom karaoke. Wykorzystaliśmy interaktywne tablice. Byłam w szoku, gdy dwunastoletni chłopcy domagali się utworów Dżemu...

    li_lia
    http://lilia.celes.ayz.pl/blog/

    OdpowiedzUsuń
  20. O rany! bARDZO Chciałabym to obejrzeć.

    OdpowiedzUsuń
  21. Zgadzam się z Tobą - Tomasz Kot zagrał tu rewelacyjnie!

    OdpowiedzUsuń
  22. Nie oglądałam filmu, ale zespół uwielbiam. Może kiedyś to nadrobię :)

    OdpowiedzUsuń
  23. mnie film bardzo poruszył, nie mogłam spać, chociaż od najbardziej zagorzałych fanów słyszałam, że film ten skupia się tylko i wyłącznie na aspekcie nałogu i jest to niekorzystne, sama sądzę, że w sumie to Riedel miał taki problem, jednak rzeczywiście nacisk na to jest ogromny
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  24. ,,List do M.'' mnie rozwala ;). Uwielbiam Dżem i muszę wreszcie obejrzeć ten film!

    OdpowiedzUsuń
  25. Fanką Dżemu i Ryśka nie jestem, ale film bardzo mi się podobał.

    W wolnych chwilach zapraszam do siebie na recenzje kosmetyków i makijaże http://lusiakowy.blogspot.com/ Ja oczywiście pozostaję na dłużej i obserwuję blog.

    OdpowiedzUsuń
  26. Wechikuł czasu zawsze daje mi kop do działania. Kocham.

    OdpowiedzUsuń
  27. Też uwielbiam "Dżem". Film oczywiście oglądałam i również mi się podobał:)

    OdpowiedzUsuń
  28. No ja jakoś tego filmu nie mogłam przełknąć, ale oglądałam go jak byłam sporo młodsza :)

    OdpowiedzUsuń
  29. Ja akurat nie jestem fanką tego zespołu ;]
    Obserwuję :3
    Zapraszam http://enterandspace.blogspot.com ;)

    OdpowiedzUsuń
  30. Uwielbiam :) zarówno film, jak i przede wszystkim muzykę Dżemu :)

    OdpowiedzUsuń
  31. "Dżemu" nauczyła mnie słuchać moja mama - kolejny raz pokazała mi coś, co do końca będzie w moim pałacu pamięci. muzyka zostawia po sobie w duszy każdego człowieka ślad i spotkałam się z tym, że nawet ludzie nie rozumiejący tekstu (obcokrajowcy) są zaciekawieni, szukają tłumaczeń, pytają. to jest prawdziwa magia! faktycznie, Riedla nie zastąpi go nikt. jego syn jest moim zdaniem lepszy niż nowy wokalista, ale to już jakby nowsza wersja oryginału :)
    co do samego filmu to oglądałam go już kilka razy i mogę kilka kolejnych.
    ulubionej piosenki nie mam, chociaż na początku playlisty na pewno jest "sen o victorii", "autsajder", "whisky", "list do m".
    pozdrawiam, A

    OdpowiedzUsuń